Feb 23, 2012

Tolong Selamatkan Anak Kucing!




Memang dasyat peristiwa semalam. Hitam. Memang aku akan rase bersalah yang teramat sangat jika empat ekor anak kucing tadi tak dapat diselamatkan. Aku akan rasa bersalah sampai mati.

Korang bayangkanlah, niat murni korang bersama kawan korang untuk membakar rumput-rumput kering dihalaman rumah tinggal milik abang kawan korang dipenuhi anak-anak kucing. Tapi korang tak perasan. Bila api dah dinyalakan dan ada ura-ura semakin marak baru korang terdengar jeritan anak-anak kucing tadi. Ape yang korang akan rasa? Bersalah tak?
Test hati korang, kalau tak rase ape-ape maknanya hati korang dah mati. Perbanyakkan membaca ayat-ayat suci Al-Quran dan selawat keatas Junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W. InsyaAllah.

Berbalik pada topik aku.
Ya. Bila api dah marak baru kitorang perasan ade anak-anak kucing dalam timbunan rumput kering tu. Ape lagi, kawan aku berlari sambar getah paip air yang berhampiran untuk padam api. Tapi mase tu pulak air slow. Bayangkan api yang tengah marak nak dipadamkan dengan air yang perlahan giler. Kawan aku dah panik, tak tahu ape lagi yang boleh membantu. Aku hanya mampu mengambil sebatang kayu yang panjang untuk menolak bara-bara api ke tempat lain.

Tapi Alhamdulillah, dengan pertolongan Allah, anak-anak kucing tadi berjalan keluar daripada api berkenaan. Mase tu lah kitorang ambil anak-anak kucing bawak pergi ke tempat yang selamat. Syukur. Walaupom tangan aku melecur sedikit terkena api. Huhu.


Nota Kaki : Kucing juga makhluk Allah. Antara haiwan yang mulia. Perliharalah mereka dengan sebaek-baeknya. InsyaAllah akan diberkati Allah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...