Feb 28, 2012

Aku Ditawar Menjadi Model. Bahagianya.




Beberapa hari lepas, seorang hamba Allah yang bernama sahabat menyatakan hasrat beliau untuk menjadikan aku sebagai model fotografinya dalam kajian kursus beliau. Aku mungkin sedikit tergaman. Terkesima mungkin. Hasrat mahu menonton wayang tiba-tiba menjadi satu temuduga yang tak terjangka. Adakah aku tersilap percaturan didalam segmen pendengaran? Sangkalku meleset sama sekali. Aku akan terima menjadi model beliau?

Jawapannya tidak. Titik. Bukannya sombong atau ingin menjual mahal. Secara jujurnya aku seorang yang kaku dihadapan kamera. Tewas kepada diri sendiri untuk menunjukkan bakat ‘posing’ dihadapan kamera. Aku lebih gemar memegang kamera daripada dipegang kamera. Mungkin disitu bakatku lebih menyerlah. InsyaAllah.

Semenjak dibangku sekolah dan melangkah masuk ke alam universiti, jika ada suatu majlis yang ditaja oleh mana-mana pihak, aku akan setia memegang kamera yang diamanahkan oleh guru-guru mahupun kawan-kawan. Aku boleh di’titlekan sebagai Fotographer part timer. Pernah dilemparkan kata-kata seperti gilakamera oleh kawan-kawan. Aiman tak kesah. Pada aku, mengambil gambar lebih gembira daripada diambil gambar.

Jika dilihat kepada semua folder gambar didalam laptop aku, mungkin sedikit sahaja gambar aku terkandung didalamnya. Walaupun majlis besar sekalipun, jika kamera berada di tangan aku, peratusan gambar aku didalam kenangan majlis tersebut sangat tipis sekali.

Menjadi model? Bukan matlamatku. InsyaAllah suatu hari nanti aku akan dinobatkan sebagai seorang Fotographer yang berjaya. Ngeh ngeh ngeh.

Sebagai konklusinya. Aku sangat bahagia kerana ditawarkan. Tapi Sorry sahabat. Tak dapek den nak nolong eh. Kuikuikui.




Nota kaki : Bagi aku sebuah kamera DSLR dan hantar aku ke Taman Bunga, Pantai, Sungai yang mempunyai air terjun dan sebagainya. Baliknya aku selepas itu korang boleh bukak gerai gambar permandangan yang menarik. Aku boleh kompem! Haha.

4 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...