May 18, 2014

Agata Kita Ke Sabah !

Assalamualaikum, hari nie tak nak tanya apa khabar. Tapi nak tanya sehat ka tidak? Ehh, bukan soalan lebih kurang ke En. Hafiz? Ohh yaka, tak apa kita belit-belit sikit saja. Janji point dia sampai. Kalau tak sampai maknanya kamu ada masalah aa.. pergi buat check up cepat-cepat. Kalau melarat susah, hehe. Opss ! Jangan marah, jangan marah. Ingat lagi apa saya cakap? Orang yang selalu marah nie berkawan dengan syaitan tau. Haa.. begitu laa, ee.. chomell. Senyum macam tu selalu tau.
Saya banyak kali ditanya oleh kawan-kawan tentang negeri yang kaya dengan hasil bumi. Negeri mana? “Negeri Pasir Bedengung.” Kata Re.
“Eh.. Aku ingat asap saja yang berdengung.” Sampuk Mi. Filem Laxmana DOREMI daa.. Dey, jalann daa..
Negeri Sabah. Banyak soalan yang ditanya tentang menarik ke kalau melancong ke sana. Cantik ke permandangan kat sana. Banyak ke barang-barang kat sana. Tapi soalan yang paling best, “Hafiz, ko duduk Sabah dulu ramai ke jumpa awek-awek cantik?”. Soalan nie paling best. Saya jawab sana tak ada awek. Sana sumandak ja ramai, haha. Kalau nak cerita pasai pompuan sedare, tujuh hari tujuh malam pun belum tentu khatam tau. Haa jangan main-main.  Sebut saja wanita, confirm semua abang-abang kat sini cerah bijik mata. Tu tengok brader tu, alamak… brader tutup mulut sikit, hihi. Alah saya melawak aje..
Sabah.. memang kaya dengan sumber-sumber alam. Tak tercemar dengan pembangunan yang pesat. Secara jujurnya saya sukaaa sangat duduk Sabah. Dengan budaya orang-orang disana, sikap mereka disana, permandangan negerinya. Fuhh.. memikat hati. Eh kalau ada orang Sabah yang single tu mai laa. Hihi. Oke saya bergurau.
Saya tak boleh jawab soalan awak-awak semua dengan detailnya. Tapi apa yang saya boleh janji, sesiapa itu seorang pencinta alam, pergilah melancong disana. Saya jamin kamu akan jerit, “Woooooooo Aweesomeeee!” Tapi tambah sikit kat depan “Subhanallah”. Jangan kita lupa untuk sentiasa memuji ALLAH. Sambil-sambil menikmati, kita dibekalkan pahala, ye dak.
Wahai pencinta alam, kita geng. Kalau nak pergi, ada tiket kosong ajak saya sekali tau, hehe. Bukan apa, nak jumpa sanak saudara aje. Kalau pergi sana, jangan lupa bawak kamera sekali. Kamera biasa-biasa pun cukup. Ambil saja gambar permandangan. Cantik ka tak cantik gambarnya kemudian kira. Yang penting kita ambil. Nanti balik semenanjung boleh tunjuk dekat kawan-kawan. Biar bertambah sikit geng kita. Bila dah ada anak nanti, tunjuk juga dekat anak-anak. Kalau anak-anak tanya kenapa gambar tak cantik? Ohh itu bapak tak pandai ambil, hihi. Gambaran dalam kepala kita penting. Boleh diceritakan.
Tempat-tempat yang wajib dilawati kalau melancong disana, jangan lupa pergi Kundasang, Ranau, Banjaran Croker dan.. eh banyak sangat la nak sebut. Tapi tempat-tempat yang saya sebut itu sangat menarik. Nak tahu apa yang menarik, try laa. Kalau Gunung Kinabalu pun tak pergi, nda usahlah kesana bah. Buang masa. Tak naik Gunung Kinabalu pun tak apa. Janji kaki gunung tu kita jejak. Sana ada Kinabalu Park. Selalunya pelancong ramai kesana. Kenapa? Eh sana ada makcik jual Nasik Lemak, Bestt. Hari tu dua bungkus saya makan sorang, hehe. Permandangan cantik di kaki gunung tu. Syiuk baa.
Tapi kalau anda bukan seorang pencinta alam. Kaki shoping kaki mall, janganlah kamu kesana. Nda bagus untuk kamu. Carilah tempat lain. Sana barang-barang agak mahal sedikit. Itu hanya pendapat saya. Tapi kalau nak pergi.. Haa silaa..
Sebenarnya kalau hendak dicerita tentang Sabah Negeri Di Bawah Bayu nie, hmm.. Tak cukup satu entri sedara. Aku nda habis lagi berkurapak. Nda apalah lain waktu yaa.. Bab Timur Sabah, pulau-pulau belum lagi masuk kan? Tak apa. Mata pembaca mencemburui kita. Kita sambung lain waktu. Insya-ALLAH kalau kita dijodohkan bertemu lagi.

Till Next Time, JJJ

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...