May 13, 2014

Sahabat

Setiap manusia secara kasarnya pasti memiliki teman. Setiap insan mempunyai sahabat. Sahabat dimana kita boleh meluahkan setiap rasa manis pahit masam dan masin. Sahabat dimana kita boleh bergantung kepadanya disaat kita sangat-sangat memerlukan. Sahabat dimana kita boleh berpegang disaat kita hampir terjatuh. Sahabat yang mana akan memapah kita supaya kita teguh berdiri kembali. Sahabat yang mana tidak akan menceritakan keburukan kita dihadapan teman yang lain. Itulah sahabat.

Mencari sahabat tidak semudah mencari kekasih. Mencari sahabat tidak semudah mencari kawan. Mencari sahabat tidak semudah a, b, c. Sahabat yang sejati tidak akan membiarkan kita berseorangan didalam gelap gelita. Dia pasti tampil memberikan bantuan walaupun kita tidak pernah meminta. Dia pasti akan hadir untuk meringankan bebanan kita supaya kita terus maju melangkah.

Sahabat yang baik tidak akan membiarkan kita menitiskan air mata tanpa sebab. Sahabat yang baik tidak akan biarkan kita kebasahan berseorangan. Dia muncul untuk menangis bersama. Dia tampil untuk mengeringkan air mata kita.

Sahabat yang setia tidak akan membelakangi kita. Sahabat yang setia tidak akan memusuhi kita dalam diam. Dia akan selalu mendengar segala idea yang hadir daripada kita. Dia akan selalu melemparkan senyuman walaupun didalam kedukaan.

Susah senang kita dialah yang berada disisi. Jatuh bangkit kita dialah peneman setia. Menghargai sahabat adalah satu usaha yang murni. Sahabat tidak akan meminta balasan. Cukuplah sekadar dihargai.


Kenali sahabat, Hargai sahabat. Salam persahabatan. J

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...