May 19, 2014

Milky Way, Scary.

Malam-malam saudara dan saudari buat apa kebiasaannya? Tidur awal ka main game ka buat apa? Ke bergayut dengan pasangan masing-masing.. Haa.. Jangan buat perangai aa.. Belum kahwin lagi tu, hehe. Adik-adik abang Hafiz, kalau ada kerja sekolah buat kerja sekolah. Pagi esok tak adalah tergopoh gapah menyalin jawapan kawan. Tak elok.

Saya kalau malam-malam time bulan purnama, saya suka merenung bulan. Bukan jiwang bukan jiwo adik kakok. Saya merenung bulan takut-takut tetiba saya boleh bertukar macam San Goku. Boleh mengganas. Kah.. Kah.. Kah..

Tapi kalau bulan tiada, maksudnya kitaran bulan bertukar menjadi bulan gelap. Saya akan berjaga sampai ke tengah malam. Kadang-kadang sampai membawak ke pagi. Nak tau saya buat apa? Haa.. Saya suka ambil gambar bintang. Milky Way. Dalam bahasa kampungnya Laluan Susu atau belahan langit. Saya kadang-kadang sanggup meredah hutan atau semak-semak semata-mata mau cari angle yang terbaik. Ada sekali beberapa minggu yang lepas, saya sanggup turun dari Kenyir ke kampung semata-mata ingin berMilky Way. Itulah saya.

Milky Way sangat saya suka sebab gambar itu harus diambil pada waktu malam. Maknanya tak panas dan tak silau, hehe. Tapi harus diingat. Menggambil gambar bintang di dalam semak atau hutan atau tempat-tempat yang boleh dikatakan bahaya, sangat “Scaryy…”

Satu kisah. Ketika saya cuti bulan lepas. Saya pulang ke kampung pada malam itu untuk mengambil gambar bintang bersama kawan baik saya. Pukul 11.30 malam saya sudah berada dikedai makan sebagaimana dijanjikan. Ramai juga anak muda yang duk ada situ. Bila kawan saya sampai, saya pun membuat bayaran dan ingin bergerak. Tapi, tetiba kawan saya yang ada kat kedai tadi tanya saya hendak kemana. Saya jawablah nak ambil gambar dekat highway nun.. Dia pun tarik tangan saya dan cakap janganlah kesana. Ambillah gambar kat tempat lain pulak. Saya pun peliklah sedara, tetiba cakap tak boleh pergi sana. Selalunya pun saya suka ambil gambar kat situ.

Kawan baik saya menambah, “Kita cari port lain pulak lah kali nie.” Aii bang, bikin suspen nampak. Jadi diceritakanlah segala-galanya dan membuatkan saya terpacak semua bulu roma. Eeeee… Bermula dari situlah, kalau nak ambil gambar bintang saya akan tanya dulu tempat tu OK ke TIDAK, hehe. Bukan takut sedare. Tapi takut orang kampung habis tanah nanti. Sebab saya lari tak cukup tanah. Kah.. Kah.. Kah..

Tapi tak apa, sebelum benda tu berlaku, saya dah banyak ambil gambar kat sana. Nak tengok? Moh kitoo.. Cekidoutt !!

Credit to Mohd Sharol Hadi Abd Razab.


Di Kampung Pengkalan Ajal, Kuala Berang, Terengganu. 
Credit to Muhammad Hafiz Bukhari.


       Antara gambar Milky Way yang kami 'petik'. Tak boleh tunjuk banyak-banyak sebab gambar nampak sama tapi tidak serupa. Haa.. Nak tengok gambar dari tepi Highway yang orang tak kasi pergi tu ?

Credit to Muhammad Hafiz Bukhari.

Ini tempatnya. Lebuhraya Ajil-Dungun. Tapi ini bukan Milky Way, tapi Lightray. Gambar ini sudah berumur. Tapi masih boleh diguna pakai. Hehe..

Okey Guys, See uollss Later. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...