May 16, 2014

Selamat Hari Guru !!

Assalamualaikum. Hari ini hari apa? Ingat tak kaum lelaki? Temujanji jangan lupa haa.. Eloklah buat perkara sunat hari Jumaat dahulu. Masih awal lagi nie. Hari nie hari special kan. Kutip banyak sikit pahala. Insya-ALLAH.

Ingat tak hari nie hari apa kawan-kawan? 16 May. Jangan buat-buat lupa aa.. Tanpa mereka kita takdak boleh jadi CEO kat mana-mana. SELAMAT HARI GURU wahai cikgu-cikgu sekalian. Terutama sekali bagi cikgu-cikgu perempuan yang cantik lagi bujang, haha. Tak, ini serius. Abg Hafiz masih single trang tang tang nie. Kah.. kah.. kah..

Banyak boleh kita baca daripada keratan akhbar dan internet, banyak yang boleh kita dengar daripada radio, banyak yang kita boleh tonton daripada siaran televisyen tentang guru. Tapi pada zaman sekarang, guru yang keluar di media-media massa bukan kerana jasa mereka tetapi kerana perbuatan mereka terhadap anak murid. ALLAHU RABBI.

Adik-adik apa nie? Apa silap guru adik-adik. Tujuan guru memukul, mendenda kita bukan untuk menyakitkan kita, tau. Tapi bagi tujuan untuk mendidik. Takkan baru tarik telinga dah balik mengadu kat mak bapak. Takkan guru suruh berlari keliling padang dah panggil press buat aduan. Mak bapak pun satu hal. Kita yang hantar anak-anak kita ke sekolah bagi tujuan pendidikan. Supaya mereka belajar, tahu tentang ilmu. Biasalah tu kalau kena denda sikit-sikit. Baru cepat pandai. Kalau asyik dibelai, susah la macam tu. Aduhh..

Saya bercerita nie bukan kerana saya guru. Bukan kerana saya nie salah seorang tenaga pengajar yang bertauliah. Tapi saya sedar, dimana saya berdiri sekarang kerana didikan guru. Tanpa guru saya takkan berjaya sampai ke tahap ini. Tanpa guru saya takkan tahu bumi ini berbentuk sfera bukannya bulat. Tanpa guru saya takkan tahu apa itu masyarakat. Tanpa guru juga saya takkan tahu ejaan Alif Min Nun Wau itu bacanya UMNO bukannya Sarkis. “Alip Min Nun Wau, Alip tendang Wau bunyinya Sarkis..” Kata Sudin. Sekali Pendekar Bujang Lapok daa.. Keh.. keh.. keh..

Sebenarnya kita nie bukan tak pandai berfikir. Tetapi tidak pandai menghargai.  Setelah bertahun-tahun belajar dengan guru, setelah mengambil segala ilmu yang guru curahkan. Melawan guru, memaki guru, memukul guru yang kita balas. Aduhai.. Kita nie ada ilmu ka tidak aninya? Atu saja ka yang kamu pandai?  Atu ka yang guru ajarkan selama ani? Guru tak pernah ajar kan cara-cara melawan ibubapa, cara-cara mencuri, cara-cara memukul orang, cara-cara menipu orang bawahan kita, tak ajar kan ? Semua yang guru curahkan kepada kita adalah ilmu yang berguna. Guru bersusah payah mengajar kita, membentuk modal insan yang berjaya demi kepentingan Negara Malaysia supaya sentiasa aman dan damai. Supaya orang luar tidak boleh menipu kita dengan sewenang-wenangnya. Tapi… dengan pucuk pimpinan kita tertipu. Ohh tak apa, itu cerita lain. Bukan silap guru, hehe.

Tolong adik-adik abg Hafiz yang chomel-chomel. Hormati guru kita. Hargai guru kita. Mereka tidak salah. Cukuplah menyalahkan mereka. Kalau kita tidak pandai bukan silap guru. Tetapi diri sendiri kerana malas belajar. Imam Syafie pernah berkata, “Bila kamu tak tahan lelahnya belajar, Maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan.”




Jadi ingin saya nyatakan disini, tanpa guru siapalah saya. Selamat Hari Guru saya ucapkan kepada guru-guru yang pernah mengajar saya daripada Tadika sampai sekarang. 

Terima Kasih Cikgu. J

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...