May 9, 2014

Berpimpinan Tangan di Malaysia

Hai Selamat Pagi. Hari nie kerja tak? Jangan mengular ya, hehe. Yang cuti tu jom join sini. Kita cerita-cerita. Yang mana elok kita ambil yang mana buruk kita endahkan. Biasalah manusia, kadang kala tersilap jugak. Jangan cepat menilai. Nilai diri kita dulu.

Pernah nampak perempuan dengan perempuan berpimpin tangan? Normal lah tu kan. Kawan-kawan. Okey kita tukar soalan, pernah nampak lelaki dengan lelaki berpimpin tangan? Kalau pernah apa yang ada dalam fikiran kita masa kita tengok tu? Haa.. jangan nak tipu. Confirm semua sama. Kamu fikir mereka gay kan. Mengaku cepat! Mengaku cepat! Kah.. kah.. kah..

Di Malaysia, bila kita nampak lelaki berpimpin tangan sesame lelaki kita akan anggap mereka gay. Ini reality, bukan cerita reka-rekaan. Tapi bila perempuan berpimpin tangan sesame perempuan tidak pulak kita anggap mereka lesbian kan. Sungguh tak adil kita nie. Kesian lelaki, hehe.

Di tempat saya kerja, orang Pakistan selalu saja berpimpinan tangan sesame mereka. Tidak pula saya beranggapan mereka itu songsang kerana saya tahu di negara Islam yang lain, berpimpinan tangan kerana brotherhood diorang kuat. Bukan kerana songsang. Sungguh tidak adil saya nie. Kera dihutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan.

Tapi ini semua terjadi kerana budaya, sikap dan perspektif orang kita berbeza dengan negara lain. Kita suka dan selalu sangat beranggapan ataupun menilai orang dengan sewenang-wenangnya. Ini bukan kerana mereka manusia, tapi kita terlalu naif dalam perkara ini. Saya tak cakap awak semua saja, saya pun sama.
Sama juga bila perempuan menegur perempuan. “Cantik kamu hari nie, Cik Salmah.”
“Terima Kasih. Kamu pun cantik jugak.”
Tapi bila lelaki tegur lelaki. “Bro, lu hensem la hari nie.”
            “Hoii, gay!!!.”
Nampak? Jangan nak tipu kalau cakap awak tak macam tu. Saya pun manusia jugak. Duduk dekat Malaysia jugak. Saya tahu apa jadi di Malaysia nie. Makan durian pun pakai sudu.
            Inilah Malaysia. Yang tak bersalah disalahkan, yang bersalah dilepaskan. Sepatutnya kita jadi masyarakat yang celik dalam segala hal agama mahupun apasaja. Tapi kita sebaliknya. Susah sebenarnya nak mengubah sesuatu masyarakat.
            Eh saya tak kutuk negara saya. Tapi saya merungkai sesuatu yang benar. Tak percaya tanya dia dia dan dia. Orang Malaysia lah. Bukan setakat ada IC. Diorang tak tahu pape.

Selamatt. JJJ

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...