May 15, 2014

Bekerjalah Kita

Assalamualaikum. Ingat saya lagi? Mestilah ingat. Kalau lupa tak terbaca pulak semua ini, kan. Ingat ingat jugak, sarapan jangan lupa. Penting tu. Sumber tenaga pertama untuk seharian kita. Lunch dan dinner adalah tenaga tambahan untuk kita terus aktif.

Baru-baru ini saya ada balik kampung untuk menghadiri majlis kahwin kawan sekampung. Saya ada ke rumah kawan baik saya. Dia ada seorang adik yang rapat dengan saya. Lelaki. Sepanjang saya ada dikampung, apabila jumpa dia mesti dia akan senyum dan lari dari saya. Pelik juga. Tak pernah sebelum nie jadi macam tu. Jadi saya fikir balik, mungkin saya ada buat silap dengan dia. Mungkin dia ada terasa dengan saya. Entahlah. Tak dapat difikirkan.

Hari ketiga saya ke rumahnya lagi. Mahu memindahkan data gambar akad nikah kawan saya kedalam laptop saya. Terjumpa dia lagi, dia senyum. Tak sempat saya membuka mulut dia naik motosikal dan lari. Esh budak nie, apa masalahnya tu. Tak sampai 15 minit dia datang balik sambil senyum-senyum kambing. Tak sempat saya bertanya dia berkata, “Mesti ko bosan tengok muka aku kan? Asal ko balik aku masih dikampung. Asal ko balik aku masih belum keluar kampung, hehe.” Laaa.. itu ropenya masalah dia.

Jadi saya hanya tersenyum. Tak terkata. Speechless. Nak tahu sebab apa dia kata macam tu? Sebab sebelum nie saya ada face-to-face dengan dia. Saya ada tanya kenapa tak keluar cari kerja. Asyik duduk dikampung buang masa. Jangan jadi macam orang lain, hanya mengharapkan ihsan keluarga sendiri. Cari diri sendiri, bantu keluarga. Kita kan anak, takkan dah besar panjang masih memerlukan ‘jagaan’ keluarga. Kita kan berpelajaran. Cari lubang-lubang kerja yang boleh memberikan kita hasil yang halal. Walaupun kerja itu tidak besar gajinya, janji kita ada sedikit simpanan. Yang mana boleh digunakan jika keadaan terdesak. Dia hanya diam sambil merenung saya.

Sebelum ini saya ada bekerja sambilan dalam bahagian Perhotelan. Saya mengajaknya supaya bekerja bersama daripada duduk goyang kaki dikampung. Dia turut serta. Selepas tiga bulan bekerja, saya berhenti atas sebab ingin sambung belajar. Tinggal lah dia seorang disana. Tak sampai setahun dah berhenti. Ewah. Bertanyalah saya kenapa dia berhenti. Dijawabnya “Kamu berhenti boleh je, aku pun boleh lah berhenti.” Aii budak nie, kita berhenti sebab nak sambung belajar, dia suka-suka pulak. Sebab itulah saya face-to-face dengan dia.

Kita datang kerana hendak membantu. Tapi baguslah dia. Saya lihat ada usahanya untuk cari kerja. Maknanya kata-kata saya sebelum nie tidak seperti mencurah air ke daun keladi lah, kan. Bagus bagus bagus. Awak-awak semua yang masih duduk dirumah dan masih mengharapkan ihsan keluarga, keluarlah cari kerja. Boleh juga bantu keluarga walaupun sikit. Ehh besar pahalanya kalau bantu ibubapa nie tau. Bukan main-main.

Saya nie bukanlah siapa-siapa nak suruh awak semua. Tapi hanya boleh menasihat. Yang mana cantik itu ambil, yang mana buruk itu buangkan. Nabi SAW bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya seorang Mukmin kepada Mukmin yang lain seperti suatu binaan, sebahagiannya menyokong sebahagian yang lain.” Jadi hendak menjadi mukmin yang sejati, maka bantu membantulah antara kita. Hehe. Bukan ustaz. Kita nie macam nie lah, bila ada orang bagi ceramah sikit dah digelar ustaz. Aduh.. buang-buanglah pemikiran tersebut. Ketinggalan zaman bak hang..


Fikir-fikirkan. J

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...