May 23, 2014

Senyuman Di Kaunter.

Assalamualaikum selamat pagi. Apa khabar sudah sarapan? Semalam apa cerita? Dengar kata semalam hujan, betul ke ? Jangan main hujan aa.. Demam nanti susah. Sebelum main hujan fikir dulu. Ramai lagi orang sekeliling yang menyayangi anda.

Anda kerja sebagai apa? Kalau kerja anda melibatkan servis terutamanya duduk di kaunter, saya mohon dan berharap sangat anda pergi hospital tak kisah hospital gomen atau private, minta ubat yang membolehkan anda sentiasa senyum dalam pelbagai situasi. Haa.. bunyi macam serius kan? Memang serius. Sebab saya dah terkena banyak kali.

Rakan-rakan di facebook pun ramai yang update status tentang tidak puas hati dengan layanan dan servis dari pihak tertentu. Ada yang memaki hamun, yang kutuk habis-habisan, yang macam-macam lagilah. Aduh.. Saya bukan apa, tak elok la macam tu. Kita dah buat servis tapi kita tak senyum dan layan pelanggan kita dengan apa yang sepatutnya.

Baru-baru nie saya ada ke Maxis Center di satu negeri yang indah dan damai lagi mendamaikan. Mula-mula masuk, ada guard. Bagus guard tu. Umur dalam 40-an gitu. Dia tanya saya apa yang saya mahu. Jadi saya pun ceritalah masalah saya. Dia jawab dahulu apa yang dia tahu. Lepas tu dia suruh saya tunggu sekejap kemudian ke kaunter untuk mendapatkan maklumat lanjut berkenaan permasalahan saya. Dia cakap elok saya ke kaunter untuk mendengar penerangan yang selanjutnya.

Jadi saya ke kaunter. Kebetulan ketika itu tiada orang. Sampai saya di kaunter, kakak yang duduk di kaunter itu on-the-phone. Okey tak apa, mungkin panggilan penting. Habis bercakap, bukan nak tanya pelanggan dia apa masalah, dia boleh buat tak tahu je saya ada kat depan. Tak apa, mungin tak perasan. Saya tegur dengan sopannya, tanya dengan lemah lembutnya. Jawapan yang keluar hanya “YA” sambil mata ke computer. Mati kutu saya kat situ. Tak tahu nak balas macam mana. Allahurabbi.

Sekurang-kurangnya senyum, eye contact dengan pelanggan tu penting jugak. Bagi penampo baru tahu, hehe. Saya bergurau aje. Bukan apa, hati nie meronta-ronta tahu bila dilayan sedemikian. Amboii sampai meronta-ronta. Hiperbola sangat saya nie, hehe. Nak cakapnya betapa sakitnya hati bila dilayan sedemikian. Jangan menipu kalau ada orang rasa bahagia bila dilayan macam tu. Pernah sekali saya menegur orang macam nie sampai dia tak terkata. Haa.. baru kau tahu aku nie bukan setakat pandai mengayat pompuan je tau.

Kita nak sampai PM kesayangan datang dulu ke baru kita nak senyum? Nak roll camera dulu? Alamak, tak bagus. Jangan macam tu. Kita bekerja memberi servis. Senyuman kan servis. Sedekah lagi tu. Barulah orang hormat kita. Eye contact tu biar betul. Jangan suara ke lain mata ke lain. Cungkil mata dengan spanar 12 baru tahu. Lagi satu, kesopanan dan kesusilaan tu patut ada. Biar pelanggan rasa selesa dengan kita. Barulah company kita dipercayai ramai. Eh tak nak dengar tak apa. Bukan saya kisah pun. Tapi kalau anda jatuh jangan marah. Kalau kita dilayan macam tu pandai pulak kita menyalak kan. Bak kata Sopi Jikan dalam filem KL Gangster, “Leng-Leng maa.” What you give, you’ll get back.

Jadinya fikirkan apa yang betul dan apa yang sepatutnya. Kalau pelanggan kita tu seorang yang bukan makan saman, dia langgar je kita kat situ. Malu dapat sakit hati dapat. Baru padam muka kita. Paling sakit hati bila dia ambil nama dan emailkan kat company kita. Haa.. hang pi packing barang-barang hang cepat-cepat. Mana mahu? Your choice your life. Pilihan ditangan anda.


Fikir-fikirkan. JJ

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...