May 14, 2014

Perihal Masalah dan Teman.

Assalamualaikum buat semua. Semoga sehat sejahtera hendaknya. Pagi nie kata bangun tidur bagaimana rasanya? Masih berfikir tentang masa semalam, masih bersedih tentang peristiwa semalam? Sudahlah tu.. Apa nak difikirkan lagi. Bina matlamat baru. Bersama-sama. Saya ada benda nak bagi dekat awak semua. Tapi janji, dapat benda nie kita kongsi ramai-ramai. Biar semua orang dapat. “Benda yang lepas ndak usah dikenang lagi.” Opss.. Opsss... Jep Sepahtu yang bagitahu. Saya sampaikan aje, hehe.

Baru-baru ini saya ada terbaca update status di rangkaian social WeChat daripada kawan sekampung saya. Beliau nie boleh dikata tak pernah update tentang kesedihan. Apa yang muncul semua kegembiraan kebahagiaan dan kenakalan. Tapi tiba-tiba berita sedih muncul. Ingat saya kata tempoh hari? Kesedihan tak akan berpanjangan, kegembiraan tak akan bertahan untuk selamanya.

Saya rasa macam tak sedap hati melihat gelagat beliau. Jadi saya cuba hantar pesanan ringkas. Tapi bukan menggunakan nombor saya. Saya tahu saya takkan dapat tahu apa masalahnya jika saya guna nombor saya sendiri. Dalam beberapa minit berbalas lah pesanan ringkas saya tadi. “Aik, sapa nie? Sorry.. nombor dalam fon lama, lupa nak copy. Anis okey jer, apa-apa pun kena kuatkan semangat.” Haa.. itu memang betul-betul dia dalam masalah. Perempuan, jika diberi kasih, akan dibalas kasih. Walaupun dia tak tahu siapa sebenarnya saya. Saya pun balas balik pesanan ringkas tadi dan menyatakan saya kawan lama beliau. Terus bah.. mengelabah. Ehh Anis okey, Anis okey. Hehe. Permainannya.

Ingat ye lelaki, jika perempuan tak mahu bercerita. Biarkan seketika. Give time to her. Petang tersebut dia hantar pesanan ringkas kepada saya. Bertanyakan dimana saya. Haa.. Nampak tak hasilnya? Saya tak tippuu ooo.. Saya tak membalas pesanannya sebaliknya terus menelefon. Langkah pertama nak korek rahsia orang, jangan terus tanya. Mula-mula cuba bertanya khabar dia, sembang tentang perkara yang boleh buat dia tersenyum, tanya status kerjayanya. Dan cuba ambil masa sebelum bertanya perihal masalahnya. Ingat, lain orang lain caranya.

Mungkin sebab lama berjauhan, lama tidak bersua muka. Dia jadi malu untuk bercerita. Langkah yang kedua, jangan serius ketika bertanya tentang masalah dia. Cuba selitkan jenaka supaya situasi tidak terlalu janggal. Setelah lama bersembang, dia pun cakap, “Nanti kalau jadi Anis balik kampung masa Sholehan kahwin, kita keluar dan Anis akan ceritakan semua.” Nampak tu? Langkah yang terakhir, bagi masa dan bagi peluang. Jangan memaksa dan jangan menduga. Bahaya.

Sesetengah manusia akan rasa janggal jika masalah peribadinya diceritakan kepada sesiapa dalam masa yang singkat. Jadi bagi masa. Jika kita orang yang betul untuk dia meluahkan masalahnya, kita akan berpeluang mendengar. Jika tidak, mungkin kita bukan orang kepercayaannya.


Be a Gentle, Man ! J

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...