May 6, 2014

Pakistan di Malaysia

Selamat pagi saya ucapkan. Asyik pagi je Hafiz nie. Okey, hari ini kita ubah sikit. Selamat hari yang indah. Moga sehat selalulah, ye. Yang tak sehat pergilah jumpa doktor, rehat-rehatkan diri. Yang sehat tu mai sini sat cek nak story-story. Tak nak? Tak nak sudahh. Cek story sorang-sorang. Sedih.

Ditempat kerja saya sekarang, bukan semua berasal daripada Malaysia. Kebanyakan dari Negara luar. Orang Melayu disini boleh dikatakan hanya 10 peratus. Rata-rata dari China, Pakistan, Bangladesh, Myammar dan Indonesia. Makanya Orang Melayu disini diibarat semut kecil. Alahai, chomel, hehe.

Islam, kebanyakan daripada Pakistan. Bila bertemujanji di masjid, khutbah disampaikan dalam Bahasa Urdu. Fuhh.. satu cabaran bagi orang lain termasuk saya. Macam mana saya nak faham, ye dak. Kadang-kadang katib dari Indonesia, maka khutbahnya dalam bahasa Indo campuran jawwa. Ya benar dongg.

Bercakap tentang Pakistan. Brotherhood diorang sangat kuat, sangat erat. Masa mula-mula saya datang sini, diorang tahu saya Islam. Saya kenalkan nama saya dengan nama Bukhari. Tetiap hari diorang datang dekat saya. “Bukhari, come come have some tea.” “Bukhari, may I help you?” “Bukhari, have some food at my place this evening. Everyday sedara. Sampai saya pun malas nak jawab. Okey, nevermind, okey, nevermind, okey, nevermind. Tengok awak semua pun malas nak ulang banyak-banyak. Kah.. kah.. kah..

Diorang rasa seronok bila dapat tolong sesame Islam. Pantang tengok seagama mereka dalam kesusahan, confirm diorang tolong. ALLAH akan memudahkan urusan seseorang itu jika seseorang itu memudahkan urusan orang lain. Kita pulak jadi segan bila diorang selalu tolong. Ini orang dari negara lain. Datang negara kita, diorang yang tolong kita. Sepatutnya kitalah yang tolong diorang, ye dak? Eh Hafiz tolong diorang tak? Hehe, tolong.. Kadang-kadang belikan diorang barang basah, suruh diorang masak dan makan ramai-ramai. Diorang tak akan terima kalau bagi macam tu aje. Mesti kena ada sebab. Tulusnya diorang, kan.. Kita? “Weyhh, haritu aku dah tolong kau, kau belanjalah aku. Chicken Chop pun jadilah.” Alahai, kosong. Tak dapat apa-apa.

Dimana letaknya keikhlasan dan ketulusan kita sebenarnya nie? Tak apa, lepas nie kita ubah sama-sama. Sempat lagi nie. Bukan awak semua aje. Saya pun sekali. Together-gether. Kita jadi Mukmin yang sejati. ALLAHU AKHBAR !!


Good Luck, ya ! J

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...