May 1, 2014

The Power Of Positive Thinking.

          Amboii Hafiz. Tajuk bukan main kome nie. Mat Salleh gituu, hehe. Okey sebelum hati niat nak kutuk saya tu, sehat ka ? Sehat la noo, noo. Awat bulih tak sehat plak. Kita kan dah faham apa tu diet kesihatan. Tak gitu. Adoii. Kalau tak sehat tu meh nak bagi power sikit. Meh sini, meh sini. Dik, baca kalimah Basmallah dulu. Pegang kepala then cuba ubah minda kita kearah lain. Fikir “Aku sehat aku sehat aku sehattttt”. Hoii bukan tepuk perut sebut bikin malu bikin malu. Aduh..

            Berada didalam satu situasi yang mana bukan berpihak kepada kita. Apa yang anda fikir. Dimana arah tuju minda kita ? Biar saya jawab, kalau saya.. Saya akan berfikir macam mana nak lepaskan diri daripada situasi berkenaan. Eh Fiz, samalah kita. Hahaha. Jawapan tu saya buat denaknya aje.  Nak tengok burung mana yang hinggap. Chop! Jangan marah aa.. Positifkan fikiran, saya hanya melawak, hehe.

            Sebenarnya kan. Setiap masalah ada jalan penyelesaian. Sooner or later. Tapi bergantung kepada mindset, sikap, spiritual dan motivasi kita bagaimana masalah itu akan jadi. Cepat selesai ke, atau lebih teruk ? kita yang tentukan. Kalau minda kita duk pikiaq “Aduh.. macam mana nie. Apa nak buat nie. Matilah aku, matilah.” Bila nak settle masalah tu cik kak oii. Asyik fikir negatif aje. Cuba fikir positif jugak, “Ohh, ujian ALLAH. Mungkin aku kena ubah sikit rambut abang aku nie jadi macam rambut Mawi. Baru nampak berdisplin sikit”. Padahal rambutnya ada tangga. Keh.. keh.. keh.. Pendek kata mindset kitalah yang paling penting. Pendek kata lah. Panjang duk diam ja tuu.

            Mindset kita kalau kita arahkan atau halakan kepada tempat yang betul, serangan daripada Pendekar Penyu pun kita boleh elak. “Aduh ! Pakcik dia baling batu pakcik”. Teriak Ajis. Dibalasnya Pendekar Mushtar Kg Pinang Sebatang “Kenapa kamu tak elak?”
            “Macam mana saya nak elakk, elak pakai batu pakcik belum ajarr.” Jawabnya Ajis. Filem Pendekar Bujang Lapok. Keh.. keh.. keh..

            Sikap kita penting jugak, bang. Jangan gelabah bila dapat masalah. Jadi seorang yang macho. Matured. Maksud dia cool la. Kalau gelabah assalamualaikum lah. Tenang dulu, tenang. Fikir baik-baik. Mental atau spiritual kita pun jangan padam. Barulah emosi kita stabil. Motivasi kita pun tentu akan kukuh.

            Esok ada perlawanan bola. Team yang kita minat kita sokong. Manchester United contohnya. Main pukul 3.45 pagi. Liga Juara-Juara. Biasalah lewat. Kita tidur awal. Saya shorkan jangan time jam. Tapi mindset kita arahkan kepada nak bangun tengok bola. Focus, kita tengok esok kita bangun tak. Confirm tak bangun sebab Manchester United dah jadi team belasahan sekarang. Kah.. kah.. kah..

            Tapi saya bagitahu betol nie. Tak tipu punya. Ubah mindset kita. Sentiasa berfikiran positif. Benda yang kurang elok, kalau kita melihat benda tu dengan fikiran positif benda tu akan jadi positif, jadi elok. Contohnya macam rambut tadi la. Dah kita buat tangga. Uihh negatif tu sedare, kalau tuan kepala tahu, kepala kita yang benjol. Naya kita. Botakkan terus, bila abang tanya kenapa botakkan kepala dia, jawab dengan tenang. “Bang, Mawi dulu dapat awek ramai sebab rambut macam nielah. Orang duk gila-gilakan dia tu sebab rambut macam nie, haa macam nie”. Lepas tu kita pakai selipar lari laju-laju tau. Jangan pandang belakang. Lari macam orang gila pun tak apa. Yang penting kita selamat, hahaha.

Selalu Positif ya ! JJJ

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...